بکس بادی

مزایای استفاده از بکس بادی

مزایای استفاده از بکس بادی در صنایع مختلف و برای انجام کارهای خدماتی و تعمیراتی بسیار متنوع و متعدد است. به طور کلی استفاده از ابزار آلات بادی در صنایع مختلف به علت کیفیت بالا و کارایی خوب این نوع محصولات بسیار رایج می باشد. ابزار آلات بادی بر اساس فشار و نیروی حاصل از هوا و تبدیل آن به نیروی مکانیکی کار می کنند. این نوع ابزار آلات انواع بسیار گوناگونی دارند و بکس بادی یکی از آن ها می باشد. سایر انواع ابزار آلات بادی عبارتند از:

جغجغه بادی، پرچ کن بادی، دریل بادی، پیچگوشتی بادی، فرز بادی، اره بادی، میخکوب و منگنه کوب های بادی و ….

بکس بادی چیست؟

بکس بادی یا همان آچار بادی ( ایمپکت بادی ) یکی از انوع پر کاربرد ابزار آلات بادی می باشد که برای باز و بسته کردن پیچ در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بکس بادی بسیار پر قدرت و پر کاربرد است و تنوع بسیار زیادی نیز دارد. انواع بکس بادی از لحاظ ظاهری عبارتند از:

  • بکس بادی پروانه ای
  • بکس بادی صلیبی
  • بکس بادی مستقیم
  • بکس بادی تفنگی
  • بکس بادی جغجغه ای
  • بکس بادی چپقی
  • و …

بکس بادی انرژی مورد نیاز خود را از طریق کمپرسور هوا تأمین می کند. قدرت بکس بادی بسیار بیشتر از بکس برقی می باشد. انرژی مورد نیاز بکس برقی از طریق جریان الکتریسیته تأمین می شود. از جمله کاربردهای بکس بادی می توانیم به استفاده از این ابزار در پروژه های صنعتی، کارخانه ها، کارگاه های تولیدی، خدماتی و تعمیراتی، تعمیرگاه های ماشین و … اشاره کنیم.

مزایای استفاده از بکس بادی چیست؟

  1. از آن جایی که بکس بادی دارای قدرت و دور بالایی است، استفاده از آن سبب سرعت بخشیدن به کارها می شود.
  2. بکس بادی قابلیت کنترل دارد تا مانع از بریده شدن پیچ ها شود و این موضوع سبب کاهش آسیب رسیدن به پیچ ها در روند کار خواهد شد.
  3. عدم نیاز به استفاده از برق یکی دیگر از مزایای استفاده از بکس بادی به حساب می آید.
  4. بکس بادی نسبت به سایر انواع مختلف بکس ها دارای طول عمر بالاتری است و کمتر دچار آسیب می شود.
  5. برای باز و بسته کردن پیچ هایی که دسترسی به آن ها سخت است می توانیم به راحتی از بکس بادی استفاده کنیم.
  6. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از بکس بادی عمکلرد دقیق آن می باشد.
  7. از آن جایی که انرژی مورد نیاز بکس بادی از طریق فشار هوا تأمین می شود هیچ نوع آلودگی برای محیط زیست ایجاد نخواهد کرد.
  8. قیمت این ابزار نسبت به کارکرد و میزان استهلاک آن و در مقایسه با سایر ابزار آلات برقی و هیدرولیک بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  9. استفاده از این ابزار سبب می شود که نیاز به وارد کردن فشار و نیرو توسط انسان کمتر شود.

نکات مهم در انتخاب بکس بادی

بکس بادی

در هنگام انتخاب و خرید بکس بادی باید به نکات خاصی توجه کرد. برخی از این نکات عبارتند از:

  • قبل از خرید این ابزار بهتر است در مورد بهترین مارک بکس بادی موجود در بازار تحقیقاتی انجام دهید و از افرادی که از این ابزار استفاده کرده اند نیز نظر خواهی کنید.
  • بکس بادی ها دارای نیروی گشتاور متفاوتی می باشند. در هنگام خرید باید توجه داشته باشید که نیروی گشتاور بکس بادی که انتخاب کرده اید متناسب با نوع کاربری مد نظر شما باشد. نیروی گشتاور میزان نیروی لازم برای باز و بسته کردن پیچ است. به طور میانگین نیروی گشتاور مورد نیاز برای کارهای معمولی 1500 in-lbs است.
  • سایز درایو نیز یکی از مهم ترین نکاتی است که در هنگام خرید این ابزار باید به آن توجه کنید و سایز درایوی که متناسب با کاربرد مورد نظر شما است انتخاب کنید. رایج ترین سایز درایوی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد 2/1 اینچ است.
  • کیفیت و جنس بدنه نیز اهمیت دارد و باید در هنگام انتخاب و خرید به آن توجه کنید.
  • از آن جایی که این نوع ابزار وزن کمی ندارد باید در هنگام خرید به خوش دست بودن آن توجه کنید تا بتوانید به راحتی از این وسیله برای مدت طولانی استفاده کنید.
  • سرعت بستن پیچ در دقیقه نیز موضوع مهمی است که کیفیت و کارایی این ابزار را تعیین می کند.

مشکلات استفاده از بکس بادی

بکس بادی نیز مانند تمام ابزار آلات دیگر دارای معایب و مزایایی می باشد. تا اینجا به مزایای استفاده از بکس بادی اشاره کردیم و حالا می خواهیم معایب و مشکلات استفاده از این ابزار را  بررسی کنیم. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • برای کار کردن با این ابزار باید حتما از کمپرسور هوا و شلنگ های متصل به آن استفاده کنیم که این موضوع کمی بکس بادی را دست و پا گیر می کند.
  • روغن کاری مرتب این ابزار از ضروریات کار با آن است. در غیر این صورت ممکن است قطعات داخلی بکس بادی در هنگام حرکت روان نباشند.
  • وزن زیاد این ابزار نیز یکی از معایب استفاده از آن به حساب می آید.

البته همان طور که مشخص است مزایای استفاده از بکس بادی بسیار بیشتر از معایب آن است و همین موضوع نیز استفاده رایج از این ابزار را توجیه می کند.

بکس بادی

سایز درایو های مختلف بکس بادی ها

همان طور که گفیتم یکی از موارد مهمی که باید در هنگام انتخاب و خرید بکس بادی به آن توجه کنیم، سایز درایو آن است. سایزهای مختلفی که وجود دارد عبارتند از:

درایو یک اینچ: این سایز دارای نیروی گشتاور چهارصد تا سه هزار و پانصد نیوتن متر است و برای باز و بسته کردن پیچ هایی به اندازه M14 تا M45 مورد استفاده قرار می گیرد.

درایو 1/2 اینچ: این سایز دارای نیروی گشتاور صد تا هشتصد نیوتن متر است.

درایو 3/4 اینچ: نیروی گشتاور این سایز بین دویست تا هزار و هشتصد نیوتن متر است. این سایز برای باز و بسته کردن پیچ هایی به اندازه M12 تا M24  مناسب است.

درایو 3/8 اینچ: نیروی گشتاور این سایز كمتر از 200 نيوتن متر است. پيچ ‌هایی به اندازه M6 تا M10 به راحتی با این سایز باز و بسته می شوند.

درایو 1/2 یا 1 اینچ و ایمپکت 1 اینچ: نیروی گشتاور این سایز بین هزار و تا پنج هزار نیوتن متر است. باز و بسته کردن پيچ هایی به اندازه M30 تا M100 برای این سایز مناسب است.

درایو 1/2 یا 1 اینچ و ایمپکت 2 اینچ: این سایز دارای نیروی گشتاور پنج هزار تا شش هزار نیوتن متر است. پيچ هایی به اندازه M30 تا M100 با این سایز باز و بسته می شوند.

در این نوشته مزایای استفاده از بکس بادی را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این نکات مهمی که در هنگام خرید این ابزار باید مورد توجه قرار دهید را بیان کردیم تا بتوانید بهترین و مناسب ترین نوع بکس بادی را با توجه به نوع نیاز و کاربری خود انتخاب و خریداری کنید و از مزایای استفاده از آن بهره ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *