بکس بادی

بکس بادی

بکس بادی تایتان

بکس بادی یا همان آچار پنوماتیک (آچار بادی)، یکی از پر کاربردترین ابزارآلات بادی است. ابزارآلات بادی  (Pneumatic Tools) از جمله ابزار های رایج و مورد استفاده در صنایع مختلف هستند و تنوع بسیار گوناگونی دارند. این ابزارآلات بسیار پر قدرت و پر کاربرد می باشند. در این نوع از ابزارآلات نیرو و قدرت زیادی با ورود گاز و  تبدیل شدنش به نیروی مکانیکی ایجاد می شود. برخی از سایر ابزارآلات بادی عبارتند از:

  • جغجغه بادی
  • پرچ کن بادی
  • دریل بادی
  • پیچگوشتی بادی
  • فرز بادی
  • اره بادی
  • میخکوب و منگنه کوب های بادی
  • و ….

آموزش کار با بکس بادی

درایوهای مختلفی به بکس های بادی متصل می شوند که به وسیله آن ها و با نیروی بسیار زیاد، پیچ و مهره های پرس شده را باز می کنند. البته با بکس بادی امکان پرس پیچ و مهره ها نیز وجود دارد. هم چنین بکس بادی دارای موتور محرکه ای است که به کمک آن سرعت دستگاه تنظیم خواهد شد.

در این قسمت قصد داریم توضیحاتی در مورد طرز کار بکس بادی و چگونگی استفاده از این ابزار را ارائه دهیم. برای کار کردن با بکس بادی ابتدا باید قطعات آن و کمپرسور هوا را به هم متصل کنید. این اتصال باید به صورت کاملا منظم و مرتب انجام شود به طوری که تمام قطعات به درستی در سر جای خود قرار بگیرند. ابتدا باید کمپرسور هوا را به برق بزنید و سپس فشار را تا psi 90 بالا برده و در همین نقطه نگه دارید. حالا شلنگ کمپرسور را به بکس بادی وصل کنید.

حالا باید سرعت مناسب بکس بادی را مشخص کنید. به یاد داشته باشید که با بالا رفتن سرعت، گشتاور دستگاه کاهش می باید و برعکس. سرعت مناسب و مورد نیاز این ابزار  برای کارهای مختلف در دفترچه اش نوشته شده است.

در این مرحله باید مناسب ترین سایز و اندازه سوکت را با توجه به نوع کاری که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید و به بکس بادی متصل کنید.

حالا می توانید کار را شروع کنید. برای باز کردن پیچ ها باید آچار را خیلی محکم روی پیچ مورد نظر قرار دهید و ضامن موجود روی بکس بادی را بکشید. برای بستن پیچ هم باید جهت چرخش بکس بادی را عوض کنید.

بعد از تمام شدن کار هم باید ابتدا شلنگ کمپرسور را خارج کنید و بعد قطعات دیگر را از هم جدا کرده و سر جای خود قرار دهید. برای محافظت از دستگاهتان بهتر است قبل از متصل کردن و هم چنین جدا کردن قطعات از یکدیگر، حتما دفترچه راهنمای استفاده از دستگاه را مطالعه کنید.

کاربردهای ابزارآلات بادی

اگر نمی دانید کاربرد بکس بادی چیست پیشنهاد می کنیم این نوشته را تا انتها بخوانید تا به طور کامل با این ابزار مفید و پر قدرت آشنا شوید. از بکس بادی برای  باز و بسته کردن انواع مختلف پیچ و مهره با قدرت بسیار بالا و علاوه بر این برای مونتاژ در کاخانه ها و کارگاه ها استفاده می کنند. مکانیک ها نیز برای  باز و بسته کردن و یا سفت کردن پیچ و مهره های محور، جلوبندی موتور، سیستم تعلیق، آچارکشی و… از این وسیله استفاده های زیادی می کنند. تمام عملیاتی که بکس بادی ها روی انواع پیچ و مهره ها انجام می دهند توسط درایو آن ها صورت می گیرد. اغلب جاهایی که در آن  نیاز به بکس بادی به شدت احساس می شود عبارتند از:

  • پروژه های صنعتی
  • کارخانه ها
  • تعمیرگاه های ماشین
  • کارگاه های تولیدی، خدماتی و تعمیراتی
  • و …

برای کار کردن با بکس بادی باید آن را به وسیله یک شلنگ فنری به کمپرسور باد متصل کنید. به این ترتیب انرژی و نیروی بسیار زیادی در این وسیله ایجاد می شود..

اجزای تشکیل دهنده آچار بادی

بکس بادی

زمانی که می خواهید از میان انواع مختلف این وسیله بهترین و کاربردی ترین نوع را با توجه به نیاز خود انتخاب و خریداری کنید باید بدانید که اجزای تشکیل دهنده و هم چنین اجزای داخلی بکس بادی چیست؟ در این قسمت قصد داریم اجزای تشکیل دهنده این ابزار کاربردی را معرفی کرده و در مورد هر جزء آن توضیح مختصری ارائه دهیم. اجزای تشکیل دهنده بکس بادی عبارتند از:

کمپرسور: کاربرد کمپرسور در ابزارآلات بادی برای فشرده کردن هوا و ذخیره کردن آن در مخزن می باشد که این کار به وسیله موتور تعبیه شده در آن انجام می شود.

شلنگ یا لوله: همان طور که توضیح دادیم بکس بادی به وسیله شلنگ به کمپرسور باد متصل می شود. قطر این شلنگ باید به اندازه ای باشد که هوا را با فشار بیشتری به سمت ابزار آلات بادی منتقل کند و میزان افت فشار را به حداقل برساند. اندازه مناسب شلنگ با توجه به نیاز و قدرت کمپرسور تعیین می شود. کوبلینگ و فیتینگ نیز قطعاتی هستند که برای اتصال شلنگ مورد استفاده قرار می گیرند.

فیلتر رطوبت گیر: هوایی که در کمپرسور ذخیر می شود بی شک دارای رطوبت است. همان طور که می دانید رطوبت باعث خراب شدن و مستهلک شدن ابزارآلات خواهد شد. به همین دلیل برای جلوگیری از نفوذ این رطوبت موجود در محفظه ذخیره کمپرسور به بکس بادی از فیلتر رطوبت گیر استفاده می شود.

واحد فشار شکن: این قسمت برای کنترل و تنظیم میزان فشار هوایی که وارد بکس بادی می شود تعبیه شده است. زیرا در صورتی که فشار هوا خیلی کم باشد سبب کاهش کارایی و عملکرد دستگاه می شود و اگر هم این فشار خیلی زیاد باشد سبب می شود دستگاه یا شخصی که در حال کار با دستگاه می باشد آسیب جدی ببینند.

واحد روغن: بکس بادی دارای یکی منبع روغن است. این منبع، روغن را به وسیله ی فشار هوا جهت نرم شدن و افزایش عمر قطعات دستگاه به ابزارآلات بادی منتقل می کند.

بهترین مارک بکس بادی چیست؟

یکی از مواردی که در هنگام خرید بکس بادی باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب بهترین مارک بکس بادی است. برخی از برندها  و مارک های نام آشنایی که این محصول را تولید کرده و به بازار ارائه کرده اند عبارتند از:

  1. بکس بادی جنیوس
  2. بکس بادی هیوندای
  3. بکس بادی کرون
  4. بکس بادی رونیکس
  5. و …

انواع مختلف بکس بادی

بکس بادی نیز با توجه به کاربرد و مورد استفاده اش در انواع گوناگونی تولید می شود که برخی از این مدل ها عبارتند از:

  • تفنگی
  • سرکج
  • مستقیم
  • صلیبی
  • نوک بلند
  • و ….

علاوه بر انواع گوناگون، بکس بادی ها دارای تقسیم بندی های متفاوتی نیز هستند. این تقسیم بندی ها با توجه به سایز درایوها انجام می شود که عبارتند از:

  • بکس بادی با اندازه درایو 1 اینچ ( این سایز دارای گشتاور 400 تا 3500 نيوتن متر است و برای باز و بسته کردن پيچ هایی به اندازه M14 تا M45 مورد استفاده قرار می گیرد)
  • بکس بادی با اندازه درایو 1/2 اینچ ( این سایز دارای گشتاور 100 تا 800 نيوتن متر است.)
  • بکس بادی با اندازه درایو 3/4 اینچ (این سایز دارای گشتاور 200 تا 1800 نيوتن متر و برای پيچ هایی به اندازه M12 تا M24 استفاده می شود)
  • بکس بادی با اندازه درایو 3/8 اینچ ( این سایز دارای نیروی گشتاور كمتر ار 200 نيوتن متر است و برای پيچ ‌هایی به اندازه M6 تا M10 مورد استفاده قرار می گیرد.)
  • بکس بادی با اندازه درایو 1/2 یا 1 اینچ و ایمپکت 1 اینچ (این سایز دارای گشتاور 1000 تا 5000 نيوتن متر است و برای پيچ هایی به اندازه M30 تا M100 استفاده می شود)
  • بکس بادی با اندازه درایو 1/2 یا 1 اینچ و ایمپکت 2 اینچ ( این سایز دارای نیروی گشتاور 5000 تا 6000 نيوتن متر و برای پيچ هایی به اندازه M30 تا M100 استفاده می شود)

شاخصه های مهم انتخاب بکس بادی

بکس بادی تاپ تول

زمانی که می خواهید این وسیله را خریداری کنید باید به چند مورد مهم توجه کنید. اول اینکه نوع کاربرد خود را دقیقا مشخص کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین نوع بکس بادی را انتخاب و خریداری کنید. موضوع دیگر اینکه بدانید شاخصه های مهم بکس بادی چیست. برای مثال یکی از مهم ترین شاخصه های بکس بادی نیروی گشتاور آن یعنی نیرویی که برای باز و بسته کردن پیچ لازم است، می باشد. نیروی گشتاور اغلب بکس بادی ها 1500 in-lbs است.

در مورد سایزهای مختلفی که وجود دارد نیز، سایز درایو 1.2 و بعد از آن سایز 3.4 رایج تر است. البته باید توجه داشته باشید که سایز 3.4  نیروی گشتاور کم تری دارد. سرعت بستن پیچ در هر دقیقه نیز شاخصه بسیار مهمی است. زیرا طبیعی است که هر چه بکس بادی بتواند پیچ را سریع تر و محکم تر ببندد کارایی بالاتری دارد.

یکی دیگر از مشخصه هایی که در هنگام خرید بکس بادی باید در نظر داشته باشید، خوش دست بودن آن است. زیرا با توجه به این که این وسیله وزن کمی ندارد باید خوش دست باشد تا بتوانید مدت زمان بیش تری با آن کار کنید و خسته نشوید.

البته علاوه بر بکس های بادی، بکس برقی و بکس شارژی نیز در بازار موجود است. مزیت استفاده از بکس برقی این است که دیگر نیازی به اتصال آن به کمپرسور باد نیست و وزن سبکی هم دارد اما خب به اندازه بکس بادی قدرتمند نمی باشد. با این حال برای انجام کارهای کوچک کارگاهی و خانگی مناسب هستند. بکس های شارژی که فقط با باتری کار می کنند، نیروی کم تری حتی از  بکس های برقی دارند.

منظور از قدرت بکس بادی چیست؟

همان طور که گفتیم قدرت بکس بادی از طریق ورود گاز به آن با اتصالش به کمپرسور باد ایجاد می شود. قابل ذکر است که میزان قدرتی که در این وسیله ایجاد می شود نسبت به قدرت تمام آچار بکس های دیگر بیشتر است.

یکی از مهم ترین شاخصه ها در هنگام خرید بکس بادی گشتاور آن است. همان طور که می دانید واحد اندازه گیری گشتاور نیوتن متر است. زمانی که می خواهید بکس بادی مناسب را برای خرید انتخاب کنید با گشتاورهای متفاوتی روبرو می شوید که باید با توجه به کارایی مد نظر خود بهترین مورد را انتخاب کنید.

نوع مکانیزم کلاچ ضربه زننده است که مقدار گشتاور یک بکس بادی را تعیین می کند. زیرا به غیر از  نوع مکانیزم کلاچ ضربه زننده سایر موارد بکس بادی های متفاوت تقریبا مشابه هم هستند و توان و ظرفیت یکسانی دارند. به طور کلی از شش نوع مکانیزم کلاچ ضربه زننده در ساخت بکس بادی ها استفاده می شود. که عبارتند از:

  1. کلاچ تک چکشه یا چکش تکی (single hammer clutch) یا (rocking dog hammer)
  2. کلاچ چکش بزرگ (jumbo hammer clutch) یا (single hammer clutch)
  3. مکانیزم پین کلاچ (pin clutch hammer) یا (pin type clutch)
  4. کلاچ چکش دوقلو (twin hammer) یا (twin dog hammer) یا (twin clutch)
  5. کلاچ چکش دوتایی (two hammer mechanism) یا چکش دوگانه یا دو چکشه (double hammer clutch)
  6. مکانیزم چکش بدون پین (pinless hammer) (pin- less)

علت خرابی بکس بادی چیست؟

همان طور که گفتیم طول عمر بالا یکی از مزیت های استفاده از بکس بادی به حساب می آید. این موضوع نشان دهنده این است که بکس بادی ها خیلی به ندرت با مشکلات جدی مواجه می شوند. اما به طور کلی می توان گفت که اصلی ترین علت خرابی این نوع ابزار، استفاده نا درست و غیر اصولی از آن است. به همین علت است که تأکید می کنیم حتما قبل از استفاده از دستگاه باید دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه کنید.

مشکلات استفاده از بکس بادی

بکس بادی ها نیز مانند تمام ابزار دیگر در کنار مزایایی که دارند دارای معایبی نیز می باشند. یکی از مشکلات استفاده از این وسیله وزن زیاد آن است. ضروری بودن اتصال بکس بادی به کمپرسور باد نیز یکی دیگر از معضلات استفاده از بکس بادی است. اما با این حال مزایای استفاده از آن بسیار بیشتر است.

مزایای استفاده از بکس بادی

زمانی که می خواهید بدانید آیا برای شما به صرفه است که این وسیله را خریداری کنید یا نه باید به این مورد توجه کنید که به طور کلی مزایای استفاده از بکس بادی چیست؟ برخی از مزایا و امتیازات این ابزار عبارتند از:

  • قدرت بسیار زیاد
  • عملکرد فوق العاده خوب
  • طول عمر بالا
  • نیاز نداشتن به برق
  • بسیار کاربردی برای باز و بسته کردن پیچ چرخ و قطعات خودرو
  • بسیار مناسب و راحت برای جاهایی که فضای کافی برای ورود آچار وجود ندارد
  • پیچاندن پیچ و مهره بر روی بست مورد نظر بدون نیاز به تغییر دادن محل ابزار
  • و ….

با تمام این توضیحات کاملا متوجه شده اید که بکس بادی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ بنابراین می توانید مناسب ترین نوع آن را با توجه به کارایی که مد نظر شما است انتخاب و خریداری کنید. هم چنین طرز کار بکس بادی را نیز به طور مختصر توضیح دادیم تا برای شروع کار با این ابزار مشکلی نداشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *